Det kan være svært, at starte en virksomhed i Danmark. I forhold til mange andre lande bliver det betragtet som værende nemt, at starte en virksomhed i Danmark – men det er altså ikke altid tilfældet, at det er så nemt som det lyder.
Hvis du vælger, at ville tjene penge på din virksomhed, så skal du huske, at registrere en virksomhed (anskaffe dig et CVR-nummer), hvis du regner med, at omsætte for 50.000 om året. Læg mærke til, at der står omsætning og ikke overskud. Så snart du har et salg for 50.000 kroner eller derover, så skal du have et CVR-nummer.
Find ud af hvilken virksomhedsform du gerne vil starte
Der findes nogle forskellige virksomhedsformer. De mest populære er
Enkeltmandsvirksomhed, ApS (anpartsselskab), A/S (aktieselskab) og I/S (interesseselskab). Hvis du starter selv, så vil det typisk være en enkeltmandsvirksomhed eller et ApS du starter ud med.
Hvis i er flere der starter op sammen, så kan det være et ApS, I/S eller A/S. Vi kan desværre ikke gennemgå alle virksomhedsformerne i denne artikel, da det er mere omfattende end som så. Der findes dog mange gode artikler på nettet som kan vejlede dig omkring, hvilken type virksomhed som du bør starte.
Der er også noget økonomi man skal tage i betragtning når det kommer til opstart af disse virksomhedstyper.
Anskaf dig eventuelt et regnskabsprogram
Denne er nok mest for enkeltmandsvirksomheder. Hvis din økonomi i starten er presset og du har tiden til, at sætte dig lidt ind i regnskab, så kan det være en god idé, at anskaffe sig et regnskabsprogram – som eksempelvis Dinero.
Med et regnskabsprogram kan du nemt og overskueligt holde styr på økonomien i din virksomhed. I et regnskabsprogram som Dinero vil du se, at du eksempelvis kan tilslutte din egen erhvervskonto fra din bank, således, at du kan afstemme diverse poster fra dine konti. Det gør altså hele processen omkring regnskab en del nemmere.
Lav en konkurrentanalyse
Denne er lidt i en anden boldgade end de andre 2 råd. Faktisk bør man lave denne som det første, da det er ret relevant ift. fremtidsudsigterne.
At lave en konkurrentanalyse kan være svært – og også her findes der mange dybdegående artikler omkring lige netop dét på internettet. Når man laver en konkurrentanalyse kan det gøres på mange forskellige måder, men slutresultatet skulle gerne være det samme; nemlig, at man finder ud af sine konkurrenters styrker og svagheder. Her er det så målet, at man skal kunne finde ud af om det er noget man kan gøre bedre – og hvordan.