Der er i dag et øget fokus hos mange virksomheder, om at optimere adskillige aspekter af deres forretning. Baggrunden for dette er i langt de fleste tilfælde forsøg på at øge effektiviteten og omsætningen. Dette omfatter brugen af særlige digitale tjenester, forretningskristiske softwareløsninger, behandling og formidling af data.
De nye løsninger og teknologier er påskønnet for deres betydelige virkning og understøttelse af forskellige organisatoriske funktioner. Data udgør her en kernedel af mange forretningskristiske processer.
Data som olie, samme spilleregler
Det stigende brug af data, har medført til at mange i nutidens digitale tidsalder, anser det for at være en ny og epokegørende resurse på højde med olie og guld. Men det at brugen af data udgør en stor del af mange forretningsprocesser, betyder også at virksomheden er pålagt særlige krav. Når det kommer til at vedligeholde eller stimulere udvikling af virksomheden, forudsætter det, at virksomheden har en korrekt opsætning af IT-infrastrukturen.
De fleste processer i en stor skare af virksomheder er digitale og afhænger af online og digitale løsninger. Dette indebærer ikke mindst behandlingen og formidlingen af data. Har virksomheden ikke en understøttende og ordentlig struktureret infrastruktur, kan det hurtigt give problemer for virksomhedens drift og udvikling.
For eksempel, kan det medføre til at medarbejderne bruger meget længere tid på at finde dokumenter og udføre dataanalyser. Ligeledes kan uorganiseret opbevaring volde problemer i form af sikkerhedshændelser. Et eksempel heraf er en manglende backup af kritiske og centrale dokumenter, hvis tab vil have en direkte negativ effekt på bundlinjen.
Et andet problem kan være tekniske nedgang og udfordringer, der kan forsinke og begrænse medarbejdernes arbejde i form af adgang til forretningskristiske værktøjer, datakilder og dokumenter.
Limen der holder udviklingen kørende
For at undgå og minimere de tekniske problemer tilknyttet en dårlig IT-infrastruktur, kræver det at virksomheden etablerer et ordentligt og organiseret tekniske fundament i form af data center management. Dette forudsætter de rette servere, sikker og organiseret opbevaring af aktiver, løbende opdateret og optimeret drift mv.
Det er ikke alle virksomheder, der har en IT-afdeling eller medarbejdere med den tekniske kunnen til at overvåge, vedligeholde og drifte deres data centre. Det kræver nemlig særlige kompetencer at drifte data centre, om de er virtuelle eller fysiske tilstedeværende. Dog kan det være en betydelig investering at investere i fysiske serverum.
Befinder din virksomhed sig i en af de ovenstående scenarier, kan det anbefales at hente professionelt hjælp til styring og administrationen af jeres data centre. Der findes en del løsninger ude på markedet, hvorfor det kan anbefales at undersøge, hvad der passer jer bedst i forhold til løsning, prisleje mv. Herunder er det værd at undersøge, om I kan få praktisk hjælp i form af implementering, vedligeholde og drift.