Indret dig smart og styrk dit salg
Dette indhold er sponsoreret.
Hvis du er butiksindehaver, kommer det næppe bag på dig, at indretningen af din butik er altafgørende for dit salg. Men hvornår har du sidst givet din butiksindretning et kritisk eftersyn? Alt for ofte kommer man som butiksindehaver til at sidde fast i en oprindelig indretning – også selv om tiderne ændrer sig. Langt de fleste butikker ville nyde godt af at gentænke deres indretning med jævne mellemrum. Nogle gange kan det klares med en simpel omrokering – andre gange kan det give mening med nyt butiksudstyr.
Start med alt det praktiske
Der er selvfølgelig en række praktiske funktioner, der skal være i orden i en butik. Kravene til disse funktioner har nået nye højder under coronapandemien – men de har altid været der. Er der f.eks. plads til, at kunderne kan passere hinanden ubesværet? Er der lyst nok til, at kunderne kan se alle varer, selv bagerst i butikken? Er sikkerheden i orden? Har du styr på alarmsystemer, kasseapparat og pengekasser til værdiopbevaring? Først når alt det grundlæggende er på plads, bør du begynde at overveje parametre som stil og atmosfære.
Husk at overveje stemningen
Man ved, at ca. 80 % af alle købsbeslutninger bliver truffet, mens kunden er i butikken. Derfor siger det næsten sig selv, at butikkens stemning er afgørende i forhold til at sikre et salg. Føler kunden sig godt tilpas? Udstråler butikken kvalitet, knowhow og imødekommenhed? Eller er butikken rodet, uoverskuelig og kold i udtrykket? Det handler om at få kunden til at føle sig velkommen og afslappet. Overvej f.eks. et siddeområde med gratis kaffe og te. Tænk i behagelig musik og varme lyskilder. Strategien er simpel: Hold på kunderne længere og sælg mere.
Træk kunderne indenfor
Det er let at glemme facaden, når man indretter sin butik. Der er så mange forhold, der skal tages højde for inden døre, at alt det udendørs let rykker ned af prioriteringslisten. Men husk, at kunderne skal lokkes indenfor, før alle dine anstrengelser med den indendørs indretning kan bære frugt. Spørg dig selv: Ser facaden åben og imødekommende ud? Er vinduerne udnyttet godt nok? Er butikkens navn og åbningstider nemme at se? Er butikkens belysning inviterende ude fra gaden? Alle disse spørgsmål er vigtige i forhold til at opnå et salg i sidste ende.
Kend din begrænsning
Hvis det bliver for overvældende at stå med alle beslutningerne selv, så husk på, at du også kan vælge at kontakte en professionel samarbejdspartner. Det er ikke nogen skam at kende sine egne begrænsninger – ingen kan være verdensmester til alt. Der er mange firmaer og enkeltpersoner, der specialiserer sig i indretning af butiksarealer. Nogle firmaer leverer også totalløsninger, så du ud over rådgivning også kan købe butiksudstyr og -tilbehør. Det er naturligvis en dyrere løsning. Men der er ingen tvivl om, at god indretning altid betaler sig.