Jeg kender mange som arbejder i butik, har en salon eller noget i den stil. Tiden går hurtigt i hver dagen, og når der ikke er kunder i forretningen, går tiden som regel med at drikke kaffe eller ryde op i butikken. I stedet for at bruge tiden på mindre vigtige ting, så er det med at få kunderne ind i butikken. Derfor kommer jeg med nogle tips her, til hvordan du kan drage nytte af sociale medier og hvordan du altså gør det.
- Canva – Det er en app du kan hente på telefonen, hvor du kan redigere og tilføje elementer til dine billeder. Tager du fx et billede af en i en tøjbutik og du gerne vil have jeres logo nede i højre side eller du gerne vil have en pris på så kan du sætte elementer på via Canva. Du kan se eksempler på det på dk’s Instagram eller Facebook.
- InShot – Det er en video klipningsapp hvor du kan sammen sætte evt billeder af nogle forskellige trøjer i har på tilbud i jeres butik. Video giver mere rækkevidde i mange tilfælde, når du uploader på Instagram eller Facebook.
- Instagram – Du skal sørge for at have Instagram, sørg for at holde dig så meget aktiv som muligt via story, jo mere du er tilstede jo større chancer er derfor kunderne husker netop din forretning. Er du en tøjbutik og driver din butik i en mindre by, så kan det være en god ide at gå ind og følge de andre butikker i det område hvor du holder til. Bruge hashtags, som i bliver fundet på, altså bynavn, produktet, området, tilbud. Tag jeres by, i jeres opslag, så hvis jeg fx søger på Aars, så finder jeg altså opslag fra jeres butik.
- Facebook opslag – Lav opslag hvor du fortæller dine kunder historier eller snak i video til dine kunder, jo mere du viser dig selv, jo større kendskab føler folk de har til dig og din butik. Det er vigtigt du ikke bare smider op en gang hver anden måned, hvis din konkurrent smider op 2-3 gange om ugen eller dagligt. Så kommer du altså helt sikkert til at tabe markedsandele.
- Betalt annoncering – Det er en god ide for alle forretninger i mange tilfælde at vækste ens forretning ved hjælp af online marketing. Du behøver ikke at starte for mere en 30-100kr om dagen, potentielt kan det give dig et udbytte på over 10x pengene igen. Der findes mange større marketing bureauer som vil sælge din forretning løsninger som koster +5.000 kr om måneden. Det er for mange et alt for højt beløb for at komme i gang med at teste om det er noget der virker. Skal du have hjælp til online marketing, så kan du få hjælp til det for 1-2000 kr om måneden. Eller man kan tage kurser, det farlige ved kurser, der er at du skal bruge en masse tid på noget som du måske aldrig får helt styr på, så er det altså bedre at betale sig fra det.