Det korte svar er ja. Dette er lige så relevant for multinationale mærker, som det er for selvstændige entreprenører. Selvom den nøjagtige procentdel er svær at udpege, er der masser af udenlandsk ejede amerikanske virksomheder, der driver forretning i både Amerika og i udlandet.
Der er naturligvis nogle ekstra steps man skal igennem som udlænding, men det er ikke særlig besværligt.
Sådan starter du et firma i USA som udlænding
At oprette en ny virksomhed kan føles som en stor opgave, men det er det ikke.
Som udlænding er processen ikke lynhurtig. Første gang du opretter den amerikanske virksomhedstype LLC, kan hele processen tage omkring 5 uger.
Trin 1: Registrer et LLC-selskab
For at starte processen skal du finde en amerikansk udbyder der kan hjælpe dig med at stifte et LLC. Du betaler dit honorar, giver din udbyderen 2-3 forskellige firmanavne, giver nogle personlige oplysninger (som de holder fortrolige) og detaljer om din virksomhed. Normalt vil din nye LLC blive registreret inden for 72 timer. Priserne ligger cirka fra 300 dollars og op efter.
Trin 2: Få en fysisk virksomhedsadresse i USA
For at drive virksomhed i USA skal du have en virksomhedsadresse i USA. Nogle udbydere af oprettelse af virksomheder tilbyder, at du kan benytte deres adresse, men ofte bliver disse markeret med banker og betalingsbehandlere og forårsager problemer hen ad vejen. Det skyldes, at titusindvis af virksomheder alle er registreret på nøjagtig samme adresse, og hvis de alle skal modtage post og pakker, så er der pladsmangel og logistikudfordringer.
Derfor er det anbefalingsværdigt at benytte ægte fysisk adressetjeneste. Der er ingen regel, der siger, at din Wyoming LLC skal bruge en Wyoming-gadeadresse, men hvis du vil hæve færrest flag med banker, giver det mening at gøre det.
Denne adresse kan bruges til at indsamle post, som kan scannes eller videresendes til dig, hvilket kan være nyttigt senere til IRS papirarbejde eller kreditkort, du ønsker sendt til dig (da de ikke vil blive sendt til udlandet).
Trin 3: Ansøg om et EIN
For at oprette en bankkonto skal du have et arbejdsgiveridentifikationsnummer fra IRS. Et EIN er i det væsentlige et socialsikrings- eller skatteregistreringsnummer, kun for erhvervsenheder.
Hvis du har et SSN eller et ITIN, kan du ansøge om et gratis online. Hvis du dog ikke gør det, kan det være lidt besværligt at få en.
Trin 4: Få en bankkonto
Med den digitale udvikling er det heldigvis blevet nemt for udlændinge at stifte en bankkonto i USA. Traditionelle banker bliver stadig sværere at arbejde med, mens nyere “digitale” banker er hurtige og nemme at oprette, mens de har meget få gebyrer.
I skrivende stund er de to følgende udbydere de nemmeste at stifte bankkonto hos:
Mercury: bedst til e-handel, SaaS og servicevirksomheder, eller
Wise: bedst til affiliate marketing og indholdswebsteder, der tjener annonceindtægter.