Hvis du driver en webshop, har du med statsgaranti hørt om vigtigheden i søgemaskineoptimering. Og hvis du driver en af de mere succesfulde webshops, så har du med garanti ikke bare hørt om det, men har hands on erfaring.
SEO er en uhyre vigtig disciplin inden for online marketing. Og det er en disciplin, der skal holdes løbende fokus på. Man kan nemlig ikke bare tale om en engangsoptimering, hvorefter man forventer at alt kommer til en. Så fejler forsøget. SEO er nemlig en løbende proces.
Løbende optimering – vær opmærksom på dette
Allerførst er det vigtigt at forstå, at det tekniske setup skal være på plads som det første, når man taler om SEO.
Det tekniske fundament er det, som sørger for, der er givet adgang til de robotter, som Google (og andre søgemaskiner) sender forbi dit website, hvor de gennemgår og indeksere dit indhold. Er der ikke givet adgang til disse – og har du ikke gjort deres arbejde let – kan du glemme alt om gode placeringer.
Men hvordan gør man deres arbejde let? Du sørger for, der er interne links, de kan bruge til at hoppe fra side til side, så hele dit website ideelt set bliver indekseret. For at hjælpe dem godt på vej her, kan du også oprette et såkaldt XML-sitemap, som du også indsender via Google Search Console. Det er et værktøj og panel, du som hjemmesider bør stifte bekendtskab med, hvis du ikke allerede har gjort det. Her får du nemlig indsigt i de forespørgsler, der fører brugeren til dit website, ligesom Google sender notifikationer ved fejl, dårlig mobilvisning og meget mere.
Husk desuden, at din struktur på hjemmesiden bør være logisk og ligetil – både for din bruger og Google. Få også gjort dit website mobilvenligt og sørg for, det har en hurtig indlæsningstid.
Indholdet – det skal være godt!
Content is the king. Sådan siger man I branchen. Derfor skal du sørge for ordentligt og unikt indhold – ikke noget med at kopiere!
Godt indhold kan sagtens kræse for både din bruger og søgemaskinens robotter, det må i hvert fald aldrig udformes mekanisk målrettet mod kun sidstnævnte.
Så lav dit indhold, så det tilsigter at præsentere dig eller dit produkt troværdigt, svarer på brugerens potentielle spørgsmål og meget mere.
Når alt dette er på plads, kan du stadig strukturere det med rette HTML-formatering, så der er én hovedoverskrift (H1), naturligt brug af underoverskrifter (H2-H3), brugt dit nøgleord i brødteksten og desuden udformet en unik titel og metabeskrivelse til Google. Du ved, en overskrift (den klikbare del) på ca. 512 pixel og en præsentationstekst til herunder på maks. 920 pixel.
Links – dem skal du også have
Når dit tekniske fundament og indhold er optimeret, skal du også bruge links, der peger på dit website. Links fungerer som stemmer til din hjemmeside. Men de skal være naturlige og troværdige. F.eks. er links fra nyhedsmedier, gode blogs eller mærkeordninger – som f.eks. Ligestillingsmærket eller tilsvarende – gode at få.
De troværdige opslagsværk som Krak og De Gule sider skal du naturligvis også anskaffe, selvom det er såkaldte nofollow link, som derved ”ikke overfører direkte værdi”.
En sund og varieret linkprofil har dog mange linkkilder og en blanding af follow og nofollow links.
Huks at det er et løbende arbejde at producere godt indhold og anskaffe gode links. Dine konkurrenter gør det, så keep up for succes i den barske digitale jungle.