Er du i gang med et iværksætteri eventyr? Så er det vigtigt, at du bruger tid og ressourcer på din online markedsføring. Det er trods alt online, de fleste potentielle kunder vil finde dig. Der er både online markedsføringsstrategier, der involverer hurtige resultater og nogle, der fokuserer på det lidt mere langsigtede. Læs mere om det her, hvis du vil have succes med iværksætteri.
Google Ads – hurtige kunder gennem Google
Google Ads er det du skal bruge, hvis du vil ligge øverst på Google. Google Ads er nemlig annoncer, som man betaler for, for at blive placeret allerøverst – før de organiske søgeresultater! Det kan være rigtig gavnligt for iværksættere, der ønsker hurtigt at få en lind strøm af kunder. Du skal selvfølgelig stadig konkurrere mod folk, der også har Google Ads på samme søgning som dig. Du skal derfor stadig kunne skrive en fangende tekst, så potentielle kunder klikker ind på dig – frem for på din konkurrent. Google Ads er annoncer, der er lavet ud fra bestemte søgninger. Har du f.eks. en frisørsalon, kan du få en Google Ad ud fra frasen ”Bedste frisørsalon i Herning” – hvis det altså er der, du har butik.
Facebook Ads – hurtige kunder gennem Facebook
Facebook Ads er ligeledes smart til hurtigt at få mange kunder. Det gode ved Facebook Ads fremfor Google Ads er, at du kan indsnævre din målgruppe meget præcist. Du kan lave en målgruppe ud fra alder, geografisk placering – og endda interesser! Og så er det selvsagt, at Facebook Ads koncentrerer sig om at give dig kunder gennem Facebook, men Google Ads kan give dig kunder gennem Google. Det er klart mest effektivt for dig at fokusere på begge dele.
SEO – for det lange løb
Det er dog oftest ikke tilstrækkeligt kun at markedsføre sig med Facebook – og Google Ads. Hvis du ønsker en god online forretning med meget trafik, så skal du også fokusere på SEO. SEO giver dig kunder på den lange bane, og det kan i den grad betale sig. Der er f.eks. flere, der aktivt vælger at gå forbi Google Ads og ned til de organiske søgninger, netop fordi de ved, at annoncerne for oven er betalt for at være det. Det viser mere engagement, hvis man også kan have en høj placering i de organiske søgninger. SEO er dog en del mere avanceret, end de andre former for strategier. Man siger, at der er over 200 parametre, der kan påvirke ens SEO – så der er meget at holde styr på! Heldigvis findes der SEO specialister, som har gjort sig eksperter på området. Du kan lære meget om SEO selv, men specielt teknisk SEO kan være svært at lære. Her skal man nemlig også besidde nogle webudviklerevner for helt at kunne være med. Det er nemlig ikke nok at lave en god SEO tekst. Der er også ting, der skal implementeres i kodningen – f.eks. struktureret data – og det er mere kompliceret. Du skulle nu gerne have en god idé om, hvordan du kan begynde at markedsføre dig online. Held og lykke med iværksætteriet!