I gamle dage handlede SEO i langt højere grad om keywords og antallet af gange man kunne få indskrevet et bestemt ord på sin hjemmeside. Ja, faktisk kunne man oprette en helt skjult hjemmeside, hvor man bare skrev det samme ord 1.000 gange og dermed var sikret på, at komme til at ranke på dette ord på Google.
I dag er tingene en hel del anderledes og man kan ikke længere gøre sig brug af dette trick. Faktisk bliver du i dag straffet af Google, hvis du gør sådan nogle ting – og måske ender din hjemmeside helt med at blive fjernet fra Google’s resultater.
Google lever nemlig i høj graf af at vise godt indhold til deres brugere – altså dem som går på Google og søger efter noget bestemt.
Bruger oplevelsen på hjemmesiden kan være alfa og omega
Som nævnt, så gælder de gamle tricks ikke rigtigt længere i dag og i dag handler det i langt højere grad om brugeroplevelse på hjemmesiden. Google måler på omkring 200+ parametre og langt de fleste handler om de signaler man som forbruger, sender til Google.
Du har måske hørt om begrebet bounce rate? Bounce rate betyder nemlig, hvor mange af de besøgende der hurtigt hopper ud af ens hjemmeside igen, fordi man som forbruger, ikke fandt det man ledte efter – og det er et skidt signal at sende til Google.
Hos det dedikeret SEO bureau Createrz giver man derfor disse tips til deres brugere:
- Når du gerne vil ranke på et ord, så tænk på Search Intent.
- Google det samme ord som du gerne vil ranke på og find ud af, hvad der kommer frem i Googles søgefelt. Så laver du det samme – bare bedre!
- Tænk på din egen branding
- Når man som kunde søger på nettet, kommer man tit forbi en masse hjemmesider og man kan langtfra huske dem alle. Derfor skal din branding være stærk, så der er større chance for, at folk kommer forbi igen.
- Ret dine tekniske fejl på siden
- Det er super ærgerligt at møde en side som ikke længere findes – måske skyldes det blot en fejl! Derfor skal du altid sørge for, at teknikken spiller maksimalt på din hjemmeside
- Få omtale fra andre!
- Ja, det lyder lidt cliche agtigt, men hvis du kan få din virksomhed omtalt i lokalavisen og få et link fra dem, ja, så gør du dig selv en positiv tjeneste!